Importanţa igienei dentare la animalele de companie

Igiena dentară precară are consecinţe destul de grave asupra sănătăţii animalelor de companie, implicând mai mult respiraţia urât mirositoare: infecţiile parodontale pot avea efecte de la pierderea dentiţiei până la afectarea generală a organismului.

Studiile de specialitate au arătat că problemele stomatologice sunt printre cele mai frecvente afecţiuni la câini şi pisici. Problema stomatologică specifică care trebuie prevenită este boala parodontală, cauza acestei probleme fiind strâns legată de prezenţa plăcii bacteriene şi a tartrului pe suprafaţa dentară. Partea bună este că îngrijirea preventivă a acestui fenomen se poate face şi acasă de către proprietar.

Îngrijirea stomatologică profesională începe cu ajutorul medicului veterinar: animalele de companie sunt evaluate cu privire la prezenţa afecţiunilor stomatologice şi sunt tratate, dacă este cazul, înainte ca proprietarii să înceapă programul preventiv. În general, câinii şi pisicile ar trebui să beneficiaze de o curăţare dentară anuală începând cu vârsta de 2 ani, dar fiecare pacient ar trebui să aibă un program stomatologic individualizat.

În funcţie de starea e sănătate a animalului şi de temperamentul acestuia, periajul dinţilor este cel mai potrivit lucru pe care medicii veterinari îl recomandă proprietarilor să îl realizeze acasă. Periajul dinţilor o dată pe săptămână sau la fiecare trei zile uneori nu este suficient. Un periaj zilnic este de cele mai multe ori ideal, deoarece placa bacteriană se poate reface pe suprafaţa dinţilor chiar şi în 24 ore. Necesarul unui periaj este minim, acesta implicând doar o periuţă de dinţi moale şi o pastă de dinţi de uz veterinar (sau chiar cu bicarbonat de sodiu).

Periaj dentar la câine

Pentru ca periajul să fie o obişnuiţă, acesta trebuie început de la o vârstă de 2-3 luni, să fie efectuat zilnic şi medicul veterinar să fie consultat cu regularitate, anual sau la nevoie. Pentru început se pune o cantitate mică de pastă pe deget şi i se permite animalului să guste pasta. În cazul în care animalul nu acceptă pasta de dinţi, se poate efectua periajul doar cu periuţa de dinţi şi cu apă şi în general un periaj nu ar trebui să dureze mai mult de 1 minut.

Kit de curăţare dentară pentru câini şi pisici

Nu se foloseşte pastă de dinţi de uz uman deoarece aceasta conţine fluor într-o cantitae mult mai mare decât este permisă la animale (pasta de dinţi de uz veterinar, conţine în general clorhexidină pentru a opri dezvoltarea bacteriilor). Zona de interes este partea exterioară a cavităţii bucale, iar mişcările trebuie să fie lente şi realizate cu răbdare. În cazul în care animalul refuză complet, aşteaptaţi câteva ore şi încercaţi din nou.