Vaccinarea pisicilor

M
ajoritatea stăpânilor de pisici consideră că nu trebuie să iși vaccineze pisica dacă ea stă în interior sau probabil nu au suficiente informații despre necesitatea vaccinării felinelor.

Pisicile pot fi afectate de numeroase boli, la fel ca și câinii. Vaccinul reprezintă o suspensie de agenți patogeni inactivați sau atenuați, care odată ce sunt inoculați în organismul pisicii determină producerea de anticorpi ce vor proteja pisica atunci când aceasta se va întâlni cu un patogen anume (bacterii, virusuri etc.). Chiar dacă pisica nu intră în contact cu o alta, există posibilitatea ca dumneavoastră să fiți cel care o puteți îmbolnăvi atunci când va întoarceți acasă. Virusurile sau bacteriile pot rămâne pe hainele, pantofii sau mâinile dumneavoastră și să ajungă astfel în contact cu pisica.

Decizia de a vaccina sau nu pisica ține doar de dumneavoastră, dar trebuie luată după ce ați discutat cu medicul veterinar și v-a fost prezentată situația cât mai obiectiv și complet, cu avantaje și dezavantaje.

Vaccinarea se efectuează împotriva următoarelor boli: panleucopenie felină, rinotraheită virală, caliciviroză, leucemie felină și rabie. Vaccinarea pisoilor începe de la vârsta de 8 săptămâni, cu două saptămâni înainte făcându-se prima deparazitare internă. Până la această vârstă pisoiul este protejat de anticorpii transmiși de pisică prin lapte. La vârsta de 8 săptămâni se efectuează un vaccin polivalent, la care se face un rapel la 3-4 săptămâni. Începând cu vârsta de 3 luni pisica poate primi și primul vaccin împotriva rabiei, vaccin care este obligatoriu prin lege pentru pisicile care călătoresc. O pisică adultă se vaccinează anual cu un vaccin polivalent, la care se adaugă cel antirabic.

Schema prezentată este cu titlu informativ. Medicul veterinar este singurul în măsură să stabilească programul de vaccinare pentru pisică în funcție de contextul epidemiologic și de reglementările legislative.

(Articolul a apărut și în ediția de internet a Ziarului de Iași http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/coltul-medicului-veterinar-vaccinarea-pisicilor–136500.html)