Zoonozele – bolile parazitare transmise de pisici oamenilor (partea a IV-a)

După cum a fost specificat și în articolele anterioare, pisica poate transmite aproximativ 20 de boli zoonotice. Acestea pot fi de natură parazitară, infecțioasă și micotică.

În ceea ce privește pisica, principala îngrijorare o reprezintă toxoplasmoza, boală produsă de un parazit microscopic, Toxoplasma gondii. Pisica contractează boala prin consumul de carne infestată (atât animale vii – păsări mici, rozătoare etc., cât și carne crudă insalubră), iar omul se poate contamina atât prin contactul direct cu pisica infestată (de ex. prin mângâierea blănii murdare, neîngrijite, infestată cu oochisturi), cât și indirect prin intermediul produselor de origine animală netratate termic și a legumelor și fructelor nespălate temeinic. Principala categorie afectată o reprezintă femeile însărcinate (transmiterea se face transplacentar către făt, acesta suferind malformații congenitale grave) și persoanele cu imunodeficiențe.

Tot din categoria bolilor zoonotice parazitare transmise de pisici, face parte și ascaridioza, boala cauzată de Toxocara cati – un parazit cu aspect de fir de ață alb, de maxim 10 cm; pisica se infestează prin consumul organelor crude de la animalele bolnave, iar omul poate contracta boala prin intermediul mâinilor murdare, a fructelor și legumelor infestate de pisică. În timp ce la adult boala nu are semne clinice, la copii aceasta poate avea forme grave, la nivel ocular, ducând chiar la orbire.

Echinocoza sau chistul hidatic, produs de Echinococcus granulosus, nu este o boală cauzată de pisică sau de firul de păr al acesteia – contrar opiniei populare precum că firul de păr al pisicii ajunge în plămân sau ficat și produce boala – ci, din nou, prin consumul fructelor și zarzavaturilor insuficient spălate și prin nespălarea mâinilor după contactul cu blana unui animal infestat. Oochisturile ajung în tubul digestiv, de unde, pe cale sangvină, sunt răspândite în ficat și plămân, dezvoltând chistul hidatic, care poate fi îndepărtat doar chirurgical.

O altă sursă de infestare o reprezintă puricii, care pot infesta atât organismul animal cât și cel uman cu tenia Dipylidium caninum, prin ingerarea proglotelor acesteia (care pot fi observate în fecale sub forma boabelor de orez), dar care la om nu produce semne clinice evidente.