Bolile infecțioase și micotice transmise de pisici oamenilor (partea a IV-a din seria zoonozelor)

După cum a fost specificat și în articolul anterior, bolile zoonotice cu transmitere de la pisică la om pot fi atât de natură parazitară cât și de natură micotică și infecțioasă.

Zoonozele de natură micotică (dermatomicoze) sunt boli produse de fungi, aceștia producând îmbolnăviri prin afectarea ţesuturilor cheratinizate (piele, păr şi unghii), atât la animale, cât și la om. La pisici, Microsporum caniseste cea mai răspândită specie. Micoza apare cu preponderenţă la pisicile tinere (mai mici de un an) – sistemul imunitar al pisicii nu este maturizat pe deplin. Pisicile imunosuprimate (cum ar fi cele infectate cu FIV) sunt de asemenea mai vulnerabile la dezvoltarea eczemelor, iar pisicile cu păr lung pot contracta boala mai uşor comparativ cu cele cu păr scurt.

Dermatomicozele se pot transmite atât intraspecific cât și interspecific. Apariția micozei este favorizată de carenţa în zinc, vitaminele A şi C, cupru, fier, tratamente îndelungate cu antibiotice, care induc carenţa în acid folic prin inhibarea florei intestinale, traumatisme și leziuni ale pielii, iar semnele clinice variază atât la animale cât și la om, în funcție de localizare, de la simpla cădere a părului și leziuni inflamatorii ușoare la leziuni severe, sângeroase, cu prurit, uneori chiar dureroase.

Din categoria zoonozelor infecțioase, fac parte campylobacterioza și salmoneloza, care sunt boli diareice și care la pisică nu evoluează cu semne clinice, motiv pentru care boala la om este rar asociată cu prezența pisicilor. O altă afecțiune este ”boala zgârieturii de pisică”, produsă de Bartonella henselae, în urma zgârieturii produse de pisică putând să apară semne precum papulele sau pustulele, care pot evolua în câteva săptămâni până la limfoadenopatie regională.

O boală zoonoitică virală de importanță majoră este rabia, care se transmite la om și la pisică prin mușcătura (și zgârieturile) unui animal infectat cu virusul rabic (în special animalele din mediul silvatic – vulpea, dihorul etc.). La om, boala se tratează doar cu ser antirabic, imediat după mușcătura animalului suspectat cu rabie; odată declanșată clinic, aceasta nu mai poate fi combătută.