Afecțiunile urinare la pisici

Dacă pisica dumneavoastră prezintă unul din următoarele simptome, mergeți de urgență cu ea la medicul veterinar:

1. Pisica nu poate urina sau urinează foarte puțin.
  2. Urina pisicii prezintă urme de sânge sau este tulbure.
  3. Frecvență crescută în urinare.
  4. Pisica stă mult timp ghemuită în litieră.
  5. Prezența durerii în timpul urinării (pisica plânge).
  6. Teama de a urina în litieră și facerea nevoilor în locuri nepermise.
  7. Linsul excesiv al zonei genitale.
  8. Vomă.
  9. Consum crescut de apă.
  10. Abdomen crescut în volum, rigid și dureros.

Cauzele problemelor de natură urinară la pisici sunt multiple și sunt mult mai frecvent întâlnite decât la câine, în principal datorită dietei exclusiv carnivore. Comparativ cu câinele, pisicile au o dietă mult mai bogată în proteine ceea ce conduce la o incidență semnificativ crescută a afecțiunilor urinare și renale. Un alt motiv pentru care pisicile sunt predispuse la problemele urinare, este consumul redus de apă, ceea ce face ca urina produsă să fie mult mai concentrată.

Una din cele mai frecvente probleme, conform cazuisticii existente, este reprezentată de afecțiunile determinate de calculi și cristale (struviți și oxalați de calciu). Prin prezența acestora, tractul urinar este iritat sau blocat, parțial sau complet.

Printre factorii de risc putem aminti: lipsa de mișcare, sterilizarea (în special la masculi), pisicile supraponderale sau obeze, consumul redus de apă, stresul emoțional sau ambiental (inclusiv schimbările bruște ale rutinei zilnice sau prezența mai multor pisici).

Întrucât afecțiunile de tip obstructiv reprezintă o urgență medicală, pentru diagnosticare se recomandă ecografia/radiografia, examene completate de analizele de urină și sânge. Totodată trebuie instituită o dietă veterinară adecvată pentru pisica dumneavoastră!

Dr. Alexandru Ștefan